onsdag 7. november 2007

Brann i Arkaden



På Lørdagen sa Martin: Hei, kom på vors!
Så vi sa: Okå, men hvor?
Martin: Det er på Ulvøya! (viste seg å være på en øy som heter Ormøya, men hvem bryr seg)
Vi: Det er jo tretti lysår unna, men OKÅ!

Så vi tok bussen utover. Ikke at jeg husker hvor lang tid det tok, men jeg husker at jeg tenkte dette: Djiz, dette gjør jo Martin, vår kjære legestudentkompis, HVER MORGEN! Og da skal han ta bussen inn til byen først, og så skal han lakke opp til universitetet i tillegg. Martin fortalte meg seinere på kvelden at dette var et timelangt rituale. Bringer tilbake gode minner om herlige bussturer gjennom K-town hver morgen i tre lange år på videregående, så jeg klagde ikke!

Men poenget med denne soga er jo ikke AT vi var hos Martin, men HVOR Martin bor!

Først litt fakta:

Ormøya er ei øy i Oslo. Øya ligger i Bunnefjorden, med veiforbindelse ut til øya fra Mosseveien. Ormøya er ei lita øy, med ca 120 husstander med alt fra sveitservillaer til rekkehus fra 1970-tallet. Øya har strender, båtplasser og egen park. Det er to offentlige bygninger der, et velhus som heter Villa Lilleborg og en trekirke (Ormøy kirke) tegnet av arkitekt Bernhard Christoph Steckmest, som også tegnet Sandakergården og Groschgården.

Opprinnelig var Ormøya ei fritidsøy for hovedstadens bemidlede, men fra ca 1900 ble det mer vanlig å bo fast på Ormøya.

Ormøya grenser i øst mot Paddehavet, oppkalt etter øya Skilpadden, til daglig kalt Padda. Fra sydenden av Ormøya kan man kjøre over til Malmøya.




Viktig å vite, spør du meg. Koselig øy. Ikke skummel.
PS: Legg merke til ordene VILLA og BEMIDLEDE. Huset vi kom opp til etter å ha travet opp 30 bakker var nemlig en bemidlet villa. Bare at det så ut som noe fra et eventyr om Askeladden. Og litt vikingaktig. Huset var kanskje 5 etasjer høyt, det var lafta og det hadde dragehoder som kom ut av mønene. For å komme inn til dette krypinnet måtte vi gjennom en ødelagt smijernsport og en hage fylt av rimelig kjipe statuer. Tror de var engler, men stemninga var ikke helt riktig for den typen eventyrfigurer, så jeg satser på at det var noen gargoyler eller noe.

Jeg tror egentlig ikke jeg orker å beskrive dette huset mer, for det blir for mye, men for alle som trenger billedlige illustrasjoner, har Eirik tusen. Han fikk jo ny mobil akkurat den dagen. Med kamera. GRATTIZ!

BTW: jeg blei kasta ut av ett glass senere den kvelden. Mitt hat til Oslo-homoene vokser seg stadig større og sterkere.

Så kom søndagen og tiden var kommet for å gå på konsert:The Arcade Fire. Det ble en herlig opplevelse, alle hoppa og sang med. Vennene til kjæresten til BigSis er kanskje de ivrigste blodfansene jeg har vært borte i. Selvom jeg hadde plugger i ørene, ble skrikinga fra en som heter Tormod nesten litt mye. Men det var jo akkurat DET som skapte stemninga, så jeg klagde ikke! Sykt gøye karer.

Eneste som var dumt med konserten var hun her:

Hun er jo verdens fineste på platene, men hun hørtes ut som ei døende ku IRL.
Litt skuff. Men ellers var det en helt fabelaktiv konsert.

Nå får jeg skrivekrampe.
Over og ut.

2 kommentarer:

Fraulein sa...

Øystein.
Tegnet bilde av en hånd med en fjærpenn hentet på google?
Jeg LOLer meg ihjel.
But i still love you:)))))

Støystein sa...

Hallo... Det er jo coveret til den første plata til arkadebrannen, lzm ;D